Belajar Bahasa Inggris anak SLTP/SMP/MTS


Jika pembelajaran Bahasa Inggris di tingkat sekolah dasar lebih ditekankan pada pengenalan vocabulary, maka di SMP atau SLTP pengajaran Bahasa Inggris menggunakan pendekatan genre based learning atau lebih kepada jenis-jenis teks dalam Bahasa Inggris.  Anak belajar voacabulary, tenses, grammar social function, generic structure melalui suatu teks.

Siswa SMP
Bahasa Inggris untuk siswa SLTP
A picture from : http://ikaput.blogspot.com/2012/06/procedure-text.html


Berikut adalah genre texts yang umumnya  dipelajari untuk anak SLTP/MTs:
1.   Narrative
Social function : To amuse, entertain ad to deal with actual or vicarious experience in different ways; this kind of text deals with problematic events which lead to crisis or tuning point of some kind, which in turn finds a resolution.
Generic structure : Orientation – Evaluation – Complication – Resolution – Re-orientation.

2.   Description
Social function : to describe a particular person , place or thing.
Generic structure : Identification – Description.

3.   Recount
Social fuction : To retell events for the purpose of informing or entertaining.
Generic structure : Orientation – Events – Re-orientation

4.   Anecdote
Social function : To share with others an account of an unusual or amusing incident.
Generic structure : Abstract – orientation – crisis – reaction - coda

5.   Procedure
Social function : To describe how something is accomplished through a sequence of actions or steps.
Generic structure : Goal – materials – steps.

Di dalam mempelajari Bahasa Inggris melalui jenis teks umumnya memiliki 4 tahapan (The four stages in the teaching-learning process) seperti berikut ini :
1.   Building knowledge of the field
Mengarahkan dan memberikan siswa persiapan dan pengetahuan dasar sebelum lebih jauh mempelajari teks
Ø  Cultural context
Ø  Shared experience
Ø  Control relevant vocabulary
Ø  Grammatical patterns

2.   Modelling of text
Guru memberikan contoh teks
Ø  Cultural context
Ø  Social function
Ø  Schematic structure
Ø  Linguistic features

3.   Joint construction of text
Siswa bersama guru menciptakan teks
Ø  Schematic structure
Ø  Linguistic feature
Ø  Knowledge of the field

4.   Independence construction of text
Siswa secara mandiri menciptakan teks
Ø  Schematic structure
Ø  Linguistic feature
Ø  Knowledge of the field